Joosep töötas ettekandjana
romantilises Kübarakohvikus. Nimelt olid kübarad söögikoha stiili
keskne element – seintel olid maalid
peakatetest ja nende kandjatest, letil ilutses rikkalike kunstlilledega kaunistatud naiste kübar. Siiski oli kõik maitsekuse
piires ja stiiliga ei keeratud üle võlli. Seda elementi näidati
kui elegantsi ja salapära võtit. Inimene riietub
väljapeetumatumalt, et sobituda kübaraga, ning samuti on selle
peakatte all justkui midagi peidus. Juuksed muidugi ka, aga justkui
saab sel hetkel, kui meesterahvas kergitab kaabut tervituseks, midagi
nähtamatut nähtavaks.
Muidugi võib ajalooliselt eristada
mõisteid – kübar on naiste, kaabu meeste vormi hoidev peakate.
Kuid siiski ei ole vaja mõistetesse kinni jääda. Ka eesti
rahvuseeposes Kalevipoeg on kübar mehe peakate. Küüntest kübar
andis talle sarvikuga jõukatsumisel eelise ning aitas koju jõuda.
Selline võlukaabu. Või kauboikaabud – samuti meeste peakate.
Eesti rahvarõivaste kohta on teada, et alates 17. sajandist oli kaapkübar meeste pidulik peakate.
Eliise astus juhuslikult sisse
vanalinna sisehoovi, sest väravaavast paistis armas, hubane
pelgupaik. Seintel tantsisid luuderohuväädid, ukse kõrval sosistasid hortensiad teineteisele oma lopsakaid saladusi. Samuti nägi ta kutsuvalt kohviku silti – kübarakohvik,
päris põnev. Sisehoovi ühes seinas oli avatud uks kohviku
siseruumidesse, kuid Elise sinna ei kiirustanud. Nõuab julgust, et
jääda seisma ja võtta aega, et enda jaoks parim valik teha, sageli
kipume kiirustama, et mitte teistele jalgu jääda, võttes midagi
enam-vähem sobivat. Aga kohvikus me teame nagu alateadlikult, et
veedame seal pikemalt aega ja siis lihtsalt ei saa istuda kohas, mis
tegelikult ei meeldi. Ja Elise oli endale aasta alguses tõotanud, et
hakkab rohkem aega võtma, et teha otsuseid, mis on tema endaga
kooskõlas parimal moel, mitte ei lange harjumuspäraste valikute ohvriks.
Elu oli liikunud tasapisi tasakaalust
välja. Ega inimene seda ise alati ei märkagi, kui on mingi
elumuutus, mis nagunii tähelepanu nõuab. Ja siis, kui käitume
teisiti, ei tunnista me seda endale, tähelepanu läheb sellele, et uues
olukorras tuleb ju hakkama saada, kohaneda. Aga emotsioonid peidame
sageli sügavale nagu rõivakirstu põhja villase siiliku voltide
alla. Seal võib juhtuda nii, et riidekoi hakkab meie hinnalist
aaret hävitama.
Ühel ööl nähtud unenägu sööbis
Elise mällu ja julgustas astuma samme enda pärismina avastamise ja
elutempo aeglustamise suunas.
Elise seisis hämaras esikus vana ja
ilusa puust ukse taga. Ta ei märganud seda ust päriselt, kas
hämaruse tõttu või seepärast, et ta tundis end mõtlikuna, pilk
maas. Ta ei teadnud sel hetkel, kus ta on, või miks ta seal on. Ja
siis ta taipas, et ta läheb külla kooliaegsele õpetajale, kes elas
vanalinna kaitsvate seinte vahel. Aga miks ma talle külla lähen?
Mul ei ole ühtegi vanalinnas elavat kooliaegset õpetajat... Olgu,
see on sümboolne reis targa juurde mingit mulle vajalikku
sõnumit tooma...Kust see mõte talle pähe hüppas, arusaamatu, aga
tundus nii õige ja selgitav..Kummaline.
Elise koputas, astus tuppa sisse,
kui oli kuulnud vastukajavaid sõnu. Ta astus vargsi edasi, toa keskel oli diivan,
millel seljatugi tema poole. Ta teretas ja sohvalt tuli vaikse
häälega vastus. Elise astus lähemale, kuid jäi seisma enne
diivanini jõudmist. Vaikus püsis, aga Elise teadis, et varsti õpetaja
räägib edasi. Pinevat hääletust lõikas ainult üks lause: Sa tapad mu oma
kiirustamisega ära.
Elise kohkus iga oma keharakuga, midagi sellist ta küll ei oodanud. Ja ehmatas ta selle tõe pärast, mis lajatas otse näkku. Elise seisis veel viivu, kogus end, hingas sügavamalt paar korda sisse ja astus siis tagasi. Ta keeras end ringi ja kõndis ukseni. Kas peaks tänama? Mille eest? Või ei tohiks ma ära minna? On ta tõesti seal diivanil suremas? Kes ta üldse on? Siin ei ole kedagi, kes teda aitaks, pime kamber vibreeris tühjusest ja üksindusest. Telefoni pole siin vist kunagi olnud. Aga keda peaks aitama? Surevat õpetajat? Elise mõtles, et ei saa praegu kedagi aidata, ta ise vajab tuge ja tuhast ülestõusmist. Ta läks uksest välja, uks jäi veidi praokile, ta ei saanud seda kinni.
Elise kohkus iga oma keharakuga, midagi sellist ta küll ei oodanud. Ja ehmatas ta selle tõe pärast, mis lajatas otse näkku. Elise seisis veel viivu, kogus end, hingas sügavamalt paar korda sisse ja astus siis tagasi. Ta keeras end ringi ja kõndis ukseni. Kas peaks tänama? Mille eest? Või ei tohiks ma ära minna? On ta tõesti seal diivanil suremas? Kes ta üldse on? Siin ei ole kedagi, kes teda aitaks, pime kamber vibreeris tühjusest ja üksindusest. Telefoni pole siin vist kunagi olnud. Aga keda peaks aitama? Surevat õpetajat? Elise mõtles, et ei saa praegu kedagi aidata, ta ise vajab tuge ja tuhast ülestõusmist. Ta läks uksest välja, uks jäi veidi praokile, ta ei saanud seda kinni.
Just sellises
seisus Elise kohvikusse astuski. Ta poleks ennast üldse käima saanud, aga sõbranna utsitas ja innustas. Elise ei tahtnud
midagi ega kuhugi, aga sõbranna käis peale, selline energiline nagu
ta on, mine ikka mõneks päevaks linna, tuuluta ennast, vaata ringi,
kogu muljeid ja unusta enda mõtted mõneks ajaks ära. Kerge
öelda...
Elise oli
kohvisõber. Ta istus laua taha, lasi pilgul ringi käia. Kohviku
ukse külge oli kinnitatud silt, millel ilutses pilt kohvitassist,
mis oli tegelikult ümberpööratud kübar. Ah nii, täitsa leidlik,
mõtles Elise. Ja siis ta märkas, et teisel toolil tema laua taga
oli hele meestekübar. Selline suvine, üsna argipäevane, kangas
imiteeris punutist, kübarale oli kinnitatud tumehall ilupael. Kelle
oma see on? Teistele toolidele vaadates märkas Elise veel ühe laua
taga naiste ja meeste kübarat. Võibolla on see osa kohviku
stilistikast? Dekoratsioonid? Või on kübarad mõeldud kohviku
külastajatele siinviibimise ajaks? Tänapäeval on ju moes, et
kasutajad ise loovad keskkonna, annavad sellele tootele või
teenusele isikupärase näo ja sisu. Nagu Facebook – see tekib ju
kasutajate postitustest ja on iga päev uus. Vaat kus hea äriidee!
Nagu kutsumise
peale, astus lähemale ettekandja.
Tere! Miks siin kohvikus toolidel
kaabud on? Kas külalised võivad neid kanda?
Tere! Jaa, muidugi! Need on siin ilu pärast ja ka kasu pärast.
Tere! Jaa, muidugi! Need on siin ilu pärast ja ka kasu pärast.
Kahju küll, mulle ei sobi ükski
müts, kübarast rääkimata. Ega ma selle pärast lahkuma pea?
Ei, ei! Kohviku omanik on üks kunstnik, kellele meeldib kaabude sümboolika. Alguses kandsid ka ettekandjaid kübaraid, aga sellest mõttest tuli kiiresti loobuda, sest peakatted on selles töös ääretult ebapraktilised. Muidugi võib see omaniku kübaraarmastus olla lihtsalt nostalgia. Ta on rääkinud oma vanavanaisast, kes kodust välja minnes pidupäevadel pani ikka musta kõva kaabu pähe. Selline foto on kohviku seinal täitsa olemas. Samuti on seal aastast 1925 Marlene Dietrichi portree koopia, kus ta kannab sügavalt pähe tõmmatud pottkübarat, mille kandmine eeldas ajale iseloomulikku lühikest juust.
Ei, ei! Kohviku omanik on üks kunstnik, kellele meeldib kaabude sümboolika. Alguses kandsid ka ettekandjaid kübaraid, aga sellest mõttest tuli kiiresti loobuda, sest peakatted on selles töös ääretult ebapraktilised. Muidugi võib see omaniku kübaraarmastus olla lihtsalt nostalgia. Ta on rääkinud oma vanavanaisast, kes kodust välja minnes pidupäevadel pani ikka musta kõva kaabu pähe. Selline foto on kohviku seinal täitsa olemas. Samuti on seal aastast 1925 Marlene Dietrichi portree koopia, kus ta kannab sügavalt pähe tõmmatud pottkübarat, mille kandmine eeldas ajale iseloomulikku lühikest juust.
Vahva! Selline ajarännak aegade hämarusse mulle meeldib. Huvitav, et kunstnikud on muidu barreti usku.
Isiklikel mõjudel on suurem roll kui kultuurikihil, kui inimene tahab vaba olla. Veel - kui meil on majas väikesed kontserdid,
siis enamasti on esinejatel kübar peas.
Stiilne, arvas Elise. Armas koht
teil!
Mida te juua soovite? küsis
ettekandja sissejuhatava jutu lõpetuseks.
Ma võtan ühe latte, ilma suhkruta.
See on kõik. Aitäh! naeratas Elise ettekandjale. Ta piilus
rinnasildilt noormehe nime: Joosep.
Kohe toon! Astus Joosep kohviku
siseruumide poole.
Ilus mees, mõtles Elise. Miks ma ei
peaks nii mõtlema? On ju. Maailmas on muidugi palju sümpaatseid
mehi, aga nagu ma endale lubasin, olen enda vastu aus ja püüan
ennast ära tunda. Niisiis ütlen välja – see on ilus mees.
Palun! Ulatas ettekandja kohvi
Elisele. Alustassile oli sattunud väike hortensia õitekobar. Ootamatu ilu.
Ohoo, sellist teenindust ei ole ma
varem näinud! Ilus! Avaldas
Elise julgelt arvamust.
Palun-palun!
Võlukübarast võib ju kõike välja tulla, naeratas ettekandja ja
astus eemale.
Armas,
mõtles Elise. Siia võiks tagasi tulla, õigemini siit ära ei
lähekski.
Elise
segas piimavahu espresso hulka ja vaatas mõtlikult vahulaineid. Ja
vaatas kohvikus ringi, peale tema ei olnud siin kedagi. Ka ettekandja
oli kuhugi kadunud. Elise hakkas heituma. Mu elus on niigi palju
illusioone, ma lausa upun nendesse. Nagu latte vaht katab espresso
ära, mis on selle kohvi tõeline tuum. Kui espressot ei oleks,
poleks latte mingi kohv, vaid lihtsalt soe piim. Ja mina olengi selle
espresso ära kaotanud oma pettekujutluste alla.
Paar
lonksu sooja kohvi tegi tuju muidugi paremaks.
Elise
nägi taas ettekandjat. Joosep astus sisehoovi, kitarr käes. Ta
kõndis otse Elise juurde, seisatas, pani ühe jala toetama vaba
tooli alumisele pulgale ja võttis pilli kätte. Elise neelatas, köhatas, kohmetus. Aga siis naeratas.
Ma
mängin sulle ühe loo, saad osa meie maja kontserdihõngust, kui
juba siin oled. Selgitas Joosep oma käitumist. Ta võttis vabalt toolilt kübara ja heitis selle Elise juustele. Ta mängis naisele ilusa kitarriloo, sellele otsa improviseeris veidi.
Aitäh!
Imeilus! Sa oled ikka superjulge! kiitis Elise.
Muusika
algab vaikusest. Ja mulle tundus, et sinu sees on liiga
palju vaikust, ma täidan selle ära, selgitas Joosep. Ma ei mõtle midagi
halvasti, lihtsalt vaatasin, et sa oled nii mõtlik. Sa naeratad justkui läbi udu. Tahtsin veidi
tuju tõsta.
Aitäh
igal juhul! Ei osanud Elise muud midagi öelda. Joosep viipas rõõmsalt ja kadus kohviku ruumidesse. Elise jõi oma kohvi
lõpuni ja jättis raha lauale, kaabu pani toolile tagasi. Salvrätile kirjutas Joosepi jaoks: Oled õige inimene õiges ametis. Sa tegid mu päeva paremaks! Tänan sind selle eest! Võibolla annab omanik sulle preemiat, kui talle seda kirjakest näitad!Elise
Kui inimene suudab veel nalja teha, siis ei ole asi üldse nii hull.
Trammis istudes mõtiskles Elise, kas tasub sellest vahejuhtumist sõbrannale rääkida. Võibolla materdab ta selle maha, arvab, et kohutavalt lääge lugu. Või siis rikub kõik ilusa, arvates tulihingeliselt, et see on mehel tuttav võte, väike laul ja kübaratrikk. Meelelahutuslik ajaviide odava tähelepanu saamiseks. Ja ta võiks arvata, et Elise on ullike, kes tähelepanust vasikavaimustusse satub ning reaalsustaju kaotab. Kahjuks mitte esimest korda, nii et omamoodi õigus tal olekski. Ta ei tahtnud sellist võimalikku diskussiooni tõe üle. Ta tahtis lihtsalt õnnelik olla.
Selliseid asju juhtub reaalses elus palju harvem kui filmides. Sealt see ülekülluse tunne pärit ongi. Aga tegelikult sai Elise aru, et Joosep on inimesena rohkem edasi jõudnud kui tema, ta on üle isiklikest tragöödiatest. Ta otsustas siiski, et kübarakohviku lugu jääb tema saladuseks, ilusaks mälestuseks, mis annab jõudu vaikusest muusikasse üle minna.
Kui inimene suudab veel nalja teha, siis ei ole asi üldse nii hull.
Trammis istudes mõtiskles Elise, kas tasub sellest vahejuhtumist sõbrannale rääkida. Võibolla materdab ta selle maha, arvab, et kohutavalt lääge lugu. Või siis rikub kõik ilusa, arvates tulihingeliselt, et see on mehel tuttav võte, väike laul ja kübaratrikk. Meelelahutuslik ajaviide odava tähelepanu saamiseks. Ja ta võiks arvata, et Elise on ullike, kes tähelepanust vasikavaimustusse satub ning reaalsustaju kaotab. Kahjuks mitte esimest korda, nii et omamoodi õigus tal olekski. Ta ei tahtnud sellist võimalikku diskussiooni tõe üle. Ta tahtis lihtsalt õnnelik olla.
Selliseid asju juhtub reaalses elus palju harvem kui filmides. Sealt see ülekülluse tunne pärit ongi. Aga tegelikult sai Elise aru, et Joosep on inimesena rohkem edasi jõudnud kui tema, ta on üle isiklikest tragöödiatest. Ta otsustas siiski, et kübarakohviku lugu jääb tema saladuseks, ilusaks mälestuseks, mis annab jõudu vaikusest muusikasse üle minna.
Comments